این روزها در رسانه های زیادی در خصوص جنگ شناختی و ویژگیهای آن صحبت میشود. جنگ شناختی گونه ای از عملیات روانی محسوب میشود که با تغییر ارزشها، باورها و نگرشها... قلب و ذهن مردم را مورد هدف قرار میدهد. در جنگ شناختی بدون به کار گرفتن اسلحه نظامی و شلیک گلوله و بدون پرتاب هیچ گونه بمب و موشک بر سر کشور هدف، میتوان هدف را به زانو درآورد و شکست در جنگ را به نیروی قابل القا نمود. «مارک پالمر»، یکی از تئوریپردازان این حوزه تئوری «تغییر صلحآمیز حکومت در ایران» را مطرح کرده است. او با اذعان به اینکه جنگ نظامی علیه تهران، نه امکانپذیر است و نه اثربخش خواهد بود طی گزارشی در سال 2004، پانزده راهکار که محور اکثر آنها را جنگ نرم تبلیغاتی تشکیل میدهد برای تغییر نظام حاکمیتی ایران از درون پیشنهاد داده است. برخی از راهکارهایی که پالمر در گزارش خود برای تغییر «صلحآمیز» نظام حاکمیتی ایران مطرح کرده موارد زیر هستند: بهره گرفتن از ضعفهای اقتصادی و اختلافات درونی در ایران، دامن زدن به نافرمانیهای مدنی در تشکلهای دانشجویی و نهادهای غیردولتی، تأسیس شبکههای رادیویی و تلویزیونی برای مخاطبان ایرانی، حمایت از مخالفان ایران و فرستادن افرادی در قالب جهانگرد برای پیوستن به نافرمانیهای مدنی، تسهیل فعالیت NGOها در داخل ایران، دعوت از جوانان ایرانی برای حضور در سمینارهای کوچک و غیره. هر چند که در شرایط فعلی، همه روشهای بالا علیه کشور ما به شدیدترین شکل ممکن در حال اجرا است اما همه حوزه های بالا بر فشار رسانه ای در بستر فضای مجازی متمرکز شده اند. این فشار رسانهای با استفاده از تاکتیکهای رسانهای همچون دروغ بزرگ، شایعه سازی، برجسته سازی نقاط ضعف، اختلاف افکنی و تلاش برای تشدید گسل های اجتماعی، پاره حقیقت گویی، برچسب زنی و دهها تاکتیک دیگر به اجرا میآید. برای مقابله با این فشار رسانه ای بهترین اقدام، جهاد تبیین و توصیه ای است که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در طول یک سال اخیر بارها به آن سفارش داشته اند میباشد. تبیین و روشنگری در خصوص رویدادهای روز، مهمترین راه مقابله با تبلیغات روانی دشمن میباشد. به عنوان نمونه در خرداد پر از حادثهای که اخیرا سپری کردیم و انواع رویدادها از قبیل ترور، تحریم سیاسی اقتصادی، فشارهای ورزشی، فشارهای فرهنگی و سینمایی، سوانح طبیعی همچون حادثه متروپل و از ریل خارج شدن قطار....را تجربه کردیم، دشمن تلاش همه جانبهای برای القای یاس و پذیرش شکست در مردم به کار برد. اما در واکنش به این سیاهنمایی و جو روانی سنگین، مقام معظم رهبری(مدظله العالی) خود با شکوه و قدرت به میدان جهاد تبیین وارد شدند و در سالروز شهادت شهید بهشتی و دیدار با مسئولان قضایی، با یادآوری حوادث تلخ و بسیار ناگوار سال 60 نشان دادند بر خلاف فضاسازی های منفی و یاسآور دشمن، کشور در سالهای آغازین پس از انقلاب، شرایط و بحرانهای به مراتب سخت تری را با موفقیت پشت سر گذاشته است و یکی از مهمترین دلایلی که باعث شده است فشار روانی سالهای اخیر در مقایسه با آن دوران بیشتر احساس گردد، تمرکز دشمن در بهرهبرداری از رسانه و سلطه و نفوذ رسانه ها در القای سیاهنمایی و اجرای جنگ شناختی میباشد. تلاش برای قوی شدن، تقویت تولید محتوا، حفظ آرایش جنگی در برابر دشمن، پاسخ به ابهام آفرینی ها، بی مقپناه رها نکردن مردم در مقابل تحریف ها و شبهه ها، امیدآفرینی و بصیرتآفرینی، در دست گرفتن مدیریت فضای مجازی در مقابل با اداره آن توسط دشمن، حضور جریان ساز و... از جمله توصیه های رهبری برای نقش آفرینی در فضای مجازی با رویکرد جهاد تبیین میباشد و لازم است اقدامات ایجابی مرتبط با فضای مجازی در راستای همین محورها برنامه ریزی گردد. در همین رابطه، ضرورت مطالعه تاریخ که رهبری بارها نسبت به آن توصیه داشته اند این است که بتوانیم در دل فضاسازی های رسانهای بی سابقه دشمن از وقایع و حوادث سخت، بتوانیم وقایع تاریخی را هم برای خودمان و نسل جدید یادآوری کنیم و با توکل به همان خدای سال 60، مصداق سنت الهی پیشرفت برای آیندگان گردیم.
ارسال نظرات